Renseikan Aikidó Egyesület

A Magyarországi Kobayashi Dojók Egyesületének tagja

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
Címlap Dojo

Kezdőoldal

E-mail Nyomtatás PDF

Amikor azt a szót halljuk, hogy aikidó, nagyon sok embernek egy homályos, keleti ütöm- rúgom-vágom harcművészet jut az eszébe. Kevesen ismerik hazánkban és így Tatabányán is ezt a tradicionális, de mégis modern harcművészetet, pedig, még a Nemzeti Alaptantervben (NAT) is helyet kapott az oktatása!

Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy e sportág űzése során kiemelten nyílik lehetőség a személyiség helyes irányba történő fejlesztésére, a diákok téves, a küzdősportokkal szemben kialakult megítélésének eloszlatására, az agresszió feletti kontroll és az önfegyelem gyakorlására, valamint egy sportág, mint lehetséges önvédelmi forma megismerésére.

Az aikidó mozdulatai a természet erőihez hasonlóan lágyak, ésszerűek és finomak, némi erő alkalmazásával keménnyé és szigorúvá válhatnak. Az aikidó finom és lágy, illetve kemény és szigorú természete miatt bármely korosztálynak megfelel. Minden nem, kortól függetlenül gyakorolhatja.

A 30-40-50 éves korosztály számára kiemelten ajánlott e harcművészet ugyanis, az aikidó technikák rendszeres gyakorlása növeli a testi sérülések elkerülésének esélyét. A szervezetet felkészíti egy esetleges váratlan esemény gyors értékeléséhez és a megfelelő válasz adásához. Az agy és az izmok összehangolt tudatos gyakoroltatása egy idő után automatikussá válik.

Fejleszti az állóképességet, a lábizomzatot, hát, has, karizmokat, ülőizmokat. Az egyensúly fejleszthető- és a légzés illetve a mozgás összhangjának megteremtéséhez is nagyon jó gyakorlatokat tartalmaz az oktatási anyag.

A magas vagy alacsony vérnyomással rendelkező emberek csak lassan gyakorolják az ő egészségi állapotuknak megfelelő tempóban. Az aikidóban a technikák hatással vannak az egész testre, így a csontokra, gerincoszlopra, izületekre, azokat ezért is kell ezt a mozgássort fokozatosan gyakorolni. Mozgásukban enyhén korlátozottak számára is kiváló rehabilitációs eszköz lehet, javítva egészségi állapotukon.

A keletiek azt mondják, az aikidó technikái megtisztítják az izületeket: azaz olyan módon mozgatjuk meg egymás testrészeit egy edzés folyamán, hogy azok mozgatása pozitív hatást fejt ki az izületeink, izmaink, csontvázunk és szervrendszereink egészséges működésére. Ezáltal testünk megerősödik, ellenállóbb lesz a betegségekkel szemben, javul az immunrendszerünk, izmainknak-izületeinknek nagyobb rugalmasságot biztosít, még idősebb korban is. Megnövekszik a tüdőnk kapacitása, javul a vérkeringés ez által a kedélyállapotunk, és a különböző testi problémák (derékfájás, izületi fájdalmak) enyhülhetnek, javulhatnak a gyakorlás által.

Gyerekek esetében egy edzésen nem csak az aikidó technikáit gyakorolják, hanem az alap esti erőt, a mozgáskészséget is fejlesztik. Ugróiskolát, páros lábbal ugrálást, talicskázást, stb. kiegészítő tornát is végeznek. A technikák, az általános csoporttól eltérően, könnyen megjegyezhető, kevés fáradtságba kerülő, nagy mozgásos, veszély nélküli technikák. Következésképpen az ügyetlenebb gyerekeknek sem lehetetlenek, bizonytalanság nélkül, kellemesen tudják gyakorolni az aikidót. A gyakorlás során, a feladatokat jobb és bal oldalon is végre kell hajtania  gyakorlóknak, ami a gyermekek esetében megmozgatja mindkét agyféltekét, ami erősen fejleszti a gyermeke koordinációs képességeit.  Ezen kívül, évente kétszer, az előlépési vizsgán, a sikeres vizsgát követően, a kyu-fokozatnak megfelelő színű övet kapnak. Ezzel lehetővé tesszük, hogy legyen célja számukra az edzésnek. Évente egyszer, nyári edzőtáborban a csoportéletről is tapasztalatot szerezhetnek.

 

Módosítás dátuma: 2015. november 10. kedd, 12:18